CMO i CIO to nowe strategiczne partnerstwo

W Polsce toczymy jeszcze spór marketing-sprzedaż

Mimo, że dzisiaj ciągle jeszcze w Polsce jesteśmy w modelu silnej korelacji marketingu ze sprzedażą można zakładać, biorąc przykłady z rynków rozwiniętych takich jak USA, Wielka Brytania czy Australia, że trzecia dekada XXI wieku to czas na współpracę marketingu i IT.  Wg ostatnich badań Deloitte CMO polski marketing jest na początkowym etapie adaptacji technologii do swoich działań i ciągle jeszcze silnie zaangażowany jest w spór z działam sprzedaży  (deklaruje co drugi badany marketer). Ta nieproduktywna polemika „wyższości jajka nad kurą lub kury nad jakiem” zabiera wszystkim czas i przekierowuje uwagę na rzeczy, które w dobie techno-klienta są już dawno nieaktualne tj. jak sprzedaż? To nie jest już pytanie do tego zespołu. Jak zbudować doskonałe cyfrowe doświadczenie Klienta- jak go słuchać i odpowiadać na jego potrzeby – niekoniecznie wysyłając sprzedawcę – ale raczej dobrze przygotowaną – personalnie dopasowaną ofertę w trybie i czasie najbardziej odpowiadającym klientowi.

Aby takie konstrukcje mogły mieć miejsce potrzebne jest dla marketingu nowy partner – znający się na technologii.

Na świecie  marketing rozwija współpracę z IT

Ciekawa ewolucja od lat 80-tych ubiegłego stulecia, kiedy to prekursorzy rozwiązań technologicznych w marketingu uważali, iż marketerzy powinni rozwijać kompetencje IT oparte na rozwiązaniach hardware, aż do czasów współczesnych gdzie zbudowanie aplikacji, formularza, ankiety na potrzeby kampanii marketingowej staje się łatwe i szybkie i opiera się na prostym systemie Przeciągnij i upuść ( ang. drag and drop).

W ostatniej dekadzie w Stanach Zjednoczonych do struktur marketingu dołaczyła również nowa rola: Szefa ds.Technologii marketingowych, który we współpracy z IT przygotowuje i dba o tzw. MarTech Stack, szkoli zespół marketingu, rozwija procesy automatyzacji marketingowej i odpowiada za inwestycje w technologię marketingową.

Ważna funkcja, która jak widać już dzisiaj, w niektórych dużych korporacjach, takich jak McDonald’s, czy Randstadt wchodzi w skład strategicznych grup lub zarządu, aby przyspieszać procesy transformacji cyfrowej opartej na cyfrowej ścieżce Klienta/Kandydata.

@Edyta Barmentloo

Ostatnie artykuły